Kerstmis en oud & nieuw, met 25 graden!? - Reisverslag uit Te Awamutu, Nieuw Zeeland van Anouk Bleumink - WaarBenJij.nu Kerstmis en oud & nieuw, met 25 graden!? - Reisverslag uit Te Awamutu, Nieuw Zeeland van Anouk Bleumink - WaarBenJij.nu

Kerstmis en oud & nieuw, met 25 graden!?

Door: Anouk Bleumink

Blijf op de hoogte en volg Anouk

05 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Te Awamutu

Hee Allemaal,

De afgelopen weken gingen snel voorbij. Toen ik mijn vorige verslag schreef had ik een weekend vrij. Zondags ben ik naar Jack & Carien geweest. Hun wonen sinds 1990 in New Zealand en hebben 3 kinderen. Ze hebben twee melkveebedrijven, op het andere bedrijf zit een manager. Op het bedrijf waar hun wonen hebben ze ongeveer 350 koeien en een 30 stands buitenmelker. Ik heb 's middags geholpen met melken.
De dag erna deden we 's middags / 's avonds een "herdtest" op het bedrijf. Je kunt het vergelijken met een melkcontrole (mpr) in Nederland. Ze doen de herdtest 4 keer in het jaar.
's Avonds na het melken ben ik bij Jack & Carien wezen eten.
Dinsdagavond na het werk gingen we naar Ohaupo. We gingen naar de oude buren om daar te barbecueën. Na dat we hadden gegeten kwam Steven langs (mijn oude baas, toen ik er was in 2012). Samen met Steven en David zijn we nog even naar het bedrijf gelopen. Het was leuk om het terug te zien.

Donderdags kwam de buurmeid 's ochtends tijdens het ontbijt binnen. Ze woont een paar bedrijven verder en is manager van een melkveebedrijf. De grond van haar bedrijf ligt op heuvels. Ze was 's ochtends om 5 uur met haar auto naar het weiland gereden om de koeien op te halen. De grond was nat, en toen ze een heuvel / weg opreed slipte haar auto. Waardoor de auto over dwars op de heuvel / weg stond. Ze heeft de auto laten staan, en heeft de koeien opgehaald en is naar het bedrijf gelopen (ongeveer 1 km lopen).
Ze vroeg David of we met zijn trekker haar auto eruit konden halen. Toen we bij de auto kwamen, schrok ik wel even. Ik keek bij de achterkant van de auto naar beneden, en het was heel diep!
Aan de trekker een ketting gedaan, en proberen aan de auto vast te maken, maar nergens een haak. Dus dan maar aan de vooras. De vader van Charlotte ging in de auto zitten en David in de trekker. Gelukkig duurde het niet lang voor dat de auto eruit was.

Zondags een week voor kerstmis kwam de familie van David op bezoek, voor kerstmis. Iedereen had wat eten mee gebracht en we aten een koude lunch. Daarna ging ik melken, David had een weekend vrij.
Woensdag ben ik nog naar Betsy (in 2012 woonde ik bij haar in huis), ze woont nu in Te Awamutu. Ik heb er koffie gedronken en geluncht. Super leuk om haar weer terug te zien.

De medewerker Anton heeft vanaf 25 December t/m 11 Januari vakantie, dus ik en David doen nu het bedrijf.

Een paar dagen voor kerst werden alle cadeautjes onder de kerstboom gezet. Ik had cadeautjes gekocht voor de hele familie en na het melken op eerste kerstdag 's ochtends mochten we ze allemaal uitpakken. Voor mij (teveel) chocola, hagelslag, een fotolijstje en een hele mooie ketting!
's Avonds had Barbara lekker eten klaar gemaakt.
Tweede kerstdag wordt hier niet echt gevierd, die dag gingen we naar de stad om te shoppen.
Ik moet heel eerlijk zeggen, dat ik de kerst in Nederland leuker vind. Misschien ook wel omdat ik helemaal geen kerstgevoel had, het was hier rond de 26 graden, voor mijn idee zit ik dan in Juli / Augustus.

Zaterdag morgen tijdens het melken kwam de buurmeid om te vertellen dat er een koe op de weg liep, of David even wilde gaan kijken of het zijn koe was. Het was een Jersey en ze was gelukkig niet van David maar van de andere buurman.

Met oud & nieuw heb ik zelf niet veel gedaan, om een paar redenen ben ik thuis gebleven en heb ik geskypt met pa & ma en nog een paar anderen. Op tijd naar bed en 's ochtends weer melken. De familie ging naar de oude buurt in Ohaupo om het daar te vieren.

Het nieuwe jaar is al weer even begonnen. En ik had mezelf ook een paar voornemens opgedragen, waaronder hardlopen. Mijn hardloopschoenen uit Nederland was ik vergeten mee te nemen, dus hier maar een paar goedkope schoenen gekocht. De eerste avond ging goed, lekker weer om te rennen. Maar die avond er na was het veelste warm. Dus toen ipv rennen maar wezen zwemmen.
Zwemmen doe ik trouwens ongeveer twee keer per dag. Voor het melken en na het melken, het is hier gemiddeld 25 graden nu. Vanaf mijn huisje is het z'n 200 meter lopen naar het zwembad bij de school. Aangezien de kinderen hier vakantie hebben, is het vrij rustig. Op het grasveld bij het zwembad staan de laatste dagen wel veel backpackers. Meestal loop ik er even heen om een praatje te maken, en af en toe drink ik een biertje mee!

De afgelopen weken werd het steeds warmer. Met melken ('s middags beginnen we om half 3) is de zon het meest aanwezig. David vind het dan grappig om met de waterspuit me nat te spuiten, inclusief mijn laarzen. Heb al een paar keer op blote voeten gemolken, om mijn laarzen te laten drogen, niet echt comfortabel!

Tot het volgende verslag!

Liefs Anouk.

  • 04 Februari 2015 - 11:07

    Agnes Gunnewijk:

    Hoi Anouk,

    Dank je wel voor het filmpje! We zijn blij dat het nog gelukt is en zullen deze vanavond laten zien op onze CRV ledenvergadering!! Zojuist heb ik jouw reisverslagen gelezen. Leuk hoor en volgens mij heb jij het wel naar je zin. Het warme weer kunnen we hier ook gebruiken, al hoewel het dan met werken niet altijd meevalt. Maar daar hebben jullie goede oplossingen voor, zwembad, jacuzzi...
    Anouk, ik wens je nog een hele fijn tijd toe in New Zealand en luister graag een keer naar je verhalen!

    Hartelijke groet, Agnes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 27 Juni 2012
Verslag gelezen: 478
Totaal aantal bezoekers 25640

Voorgaande reizen:

01 December 2014 - 11 April 2015

New Zealand 2014

10 Juli 2012 - 26 September 2012

Stage lopen in New Zealand

Landen bezocht: