Weer een nieuw verslag!! - Reisverslag uit Te Awamutu, Nieuw Zeeland van Anouk Bleumink - WaarBenJij.nu Weer een nieuw verslag!! - Reisverslag uit Te Awamutu, Nieuw Zeeland van Anouk Bleumink - WaarBenJij.nu

Weer een nieuw verslag!!

Door: Anouk Bleumink

Blijf op de hoogte en volg Anouk

07 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Te Awamutu

Hallo allemaal,

Een paar dagen na dat ik het vorige verslag schreef ben ik met Charlotte naar het zwembad geweest, daarna gingen we bbqen bij de David en de familie. Een gezellige en lange avond.
Charlotte's ouders wonen 15 minuten rijden hier vandaan en op de boerderij waar hun wonen hebben ze een meer. Woensdag zijn ik en Charlotte daar wezen zwemmen.
Sinds die zaterdag woon ik bij Charlotte in huis, het is iets korter bij de boerderij en het is gezelliger dan alleen. Ik ben niet vaak "thuis" omdat ik bij David en familie ontbijt, lunch en diner heb.

Onkruid spuiten wordt hier vaak gedaan met een quad. De laatste tijd groeide alles zo hard hier, dat David "John the spraymen"heeft laten overkomen om de hele dag met zijn auto + sproeisysteem de weilanden te sproeien.

De week er na ben ik met Charlotte en haar zus Tanya, na dat we ons helemaal op hadden getut (jurkje aan, make up en haren gedaan) naar een cafe geweest. Het was er niet druk, maar wel super gezellig.
De dag er na hoefde ik 's ochtends niet te melken, half 9 was ik weer bij David en fam om te ontbijten.
's Middags hadden we alle kalveren uit de wei gehaald omdat de dierenarts kwam, alle kalveren werden geënt voor lepto. En alle kalveren werden "besproeit" met ripcord (tegen vliegen). Ik had een lijst en moest alle oornummers aanvinken als ze er waren. Dit doen ze omdat er soms een kalf achter blijft in de wei, of het gebeurd hier ook nog wel eens dat er een kalf van de heuvel afvalt of in de rivier verdrinkt. Alle kalveren waren er gelukkig nog.
Daarna werden er nog twee kalveren onthoornd, deze hebben ze gemist toen ze alle kalveren deden. Het duurde lang voor dat ze allebei in "slaap" waren, daarna onthoornde de dierenarts ze.
's Avonds na het melken had ik me snel gedoucht want samen met Charlotte zou ik naar Young Farmers gaan (ongeveer een half uur rijden hier vandaan). Young Farmers is opgericht voor jonge boeren (leeftijd 18 tot 31 jaar). Je kunt het vergelijken met AJK avonden in Nederland, maar dan net anders. Hier wordt niet veel gepraat over de boerderij, en het werk. Maar er worden wel veel leuke activiteiten georganiseerd.
De avond waar wij zijn geweest, hadden ze overleg met het bestuur. Verkeerde timing dus om daar heen te gaan, maar de volgende keer beter. Over een paar weken gaan ze iets organiseren bij het meer.



Afgelopen woensdag ben ik met David naar een Research farm geweest. Een bedrijf wat onderzoeken doet met koeien en wie samenwerkt met de dierenarts, CRV en aantal boerderijshops. Er was een meeting georganiseerd en dit ging over Facial Excema . Een ziekte bij koeien die het meeste voor komt in New Zealand, ik had er nog niet eerder van gehoord. Het zijn paddenstoelen in het gras. De koe eet de paddenstoel en de lever heeft hierdoor schade, door te veel eiwit in het bloed kan het bloed niet goed meer rondpompen. De koe wordt dunner, en in het ergste geval valt de huid af.
Na dat alles was uitgelegd was er een kleine bbq. En heb ik gesproken met een aantal medewerkers van CRV Ambreed.

Zaterdag 24 Januari was mijn verjaardag, Barbara had van te voren gevraagd welke taart / cake ik het lekkerst vond, en dat is monchoutaart. Ze vroeg me om het recept en dit heb ik haar gegeven.
Oudjaarsavond (23 januari) heb ik oliebollen gebakken, met oud & nieuw had ik niet de mogelijkheid om dit te doen. Dus dit was een goede reden ze te bakken. David heeft me geholpen met bakken.
De zaterdag en zondag had ik vrij. Zaterdags heb ik 's morgens eerst geskyped met mijn ouders. Daarna ben ik met de kinderen naar het zwembad geweest. Het was 32 graden en ik hoorde dat het in NL sneeuwde, 's avonds kwam ik er achter dat ik te lang in de zon had gelegen.
David & Barbara hadden een aantal mensen (voor mij bekenden hier) uitgenodigd om op mijn verjaardag te komen. We hadden 's avonds een bbq en er waren een aantal Nederlandse gasten.
Van mijn oud stageboer heb ik een uur vliegen cadeau gekregen in een stuntvliegtuig. Hoe gaaf!!

De zaterdag erna begonnen we met de koeien te weiden in de turnips. De eerste groep gaat naar de turnips in de ochtend en de tweede groep gaat 's avonds. Ze staan dan ongeveer 1,5 uur in de wei.
Elke koe krijgt 3,45 kilo turnips. 10000 kg staat in 1 hectare turnips.

Afgelopen maandag ben ik naar CRV Ambreed in Hamilton geweest, en heb ik Peter van Elzakker een paar vragen gesteld.
Voor de winterbijeenkomst in Lichtenvoorde (dit was afgelopen woensdagavond) had ik afgesproken dat ik een filmpje zou maken, dit heb ik afgelopen dinsdagavond gedaan. Het filmpje staat nog steeds op youtube.com onder mijn naam kun je het vinden.

Sinds een paar weken zijn de koeien gezakt in de melk, eerst was het te droog. Toen begon het te regenen, en gaven ze weer iets meer. Maar het heeft te veel geregend, en ze zijn opnieuw gezakt in de melk. De melk wordt nu een keer in de twee dagen opgehaald. Ze geven nu gemiddeld 7 liter per melking.

Dit weekend heb ik een weekend vrij. Gisteren ben ik naar de verjaardag van Lauren (dochter van Barbara) geweest. En daarna zijn we de stad in gegaan (Hamilton).
En vandaag ben ik naar Te Awamutu (stad) geweest. Ben naar de dutch shop geweest, en heb boerenkool gekocht. Zo net klaar gemaakt, en ze vonden het lekker!

Tot het volgende verslag,

Liefs Anouk.




  • 07 Februari 2015 - 11:13

    Hedwig:

    Kom je hier ook een keer boerenkool maken ? ;-)

  • 07 Februari 2015 - 15:23

    Bernadet:

    Leuk om alles te lezen anouk!!
    Wat een gaaf verjaardagscadeau! Al een datum voor geprikt? En erg mooie foto's, wat een natuur!
    Niet te veel naar je zin hebben hè daar, want je moet nog wel weer terug komen :D
    liefs

  • 26 Februari 2015 - 21:21

    Harrie Kroekenstoel:

    Hallo Anouk.
    Heel mooi om het verslag te zien.
    Heb je daar ook nog mooie kippen gezien?
    Nog heel veel plezier en succes gewenst!

    Groeten
    Harrie Kroekenstoel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 27 Juni 2012
Verslag gelezen: 496
Totaal aantal bezoekers 25648

Voorgaande reizen:

01 December 2014 - 11 April 2015

New Zealand 2014

10 Juli 2012 - 26 September 2012

Stage lopen in New Zealand

Landen bezocht: